De klanttevredenheid is een belangrijke graadmeter voor Michelin met betrekking tot de evaluatie van hun internationale logistieke trajecten over zee. Om hoogwaardige service te kunnen garanderen, wilde de Franse bandenfabrikant er zeker van zijn dat het op elk moment beschikt over accurate, realtime gegevens over de locatie van de voorraad en dat klanten direct geïnformeerd kunnen worden wanneer een levering is vertraagd. Michelin is voor de meeste goederen financieel verantwoordelijk tijdens het vervoer, waardoor een accurate levering van verzendingen ook essentieel is voor een gezonde cashflow van het bedrijf.

 

Toezicht op vertraagde leveringen

Michelin wil haar klanten de juiste informatie kunnen geven over de locatie van goederen. Daarnaast zijn de sectoren waaraan het bedrijf levert extreem gevoelig voor fluctuaties in tijd die van invloed kunnen zijn op de vervoerde goederen. Voor een internationale zending zijn gemiddeld 200 interacties nodig en een gemiste container (wanneer een container niet op tijd kan worden geladen op een schip en moet wachten op een plek op een volgend schip) kan ertoe leiden dat goederen pas een week later op hun uiteindelijke bestemming komen. Als het vervoer van goederen niet binnen een bepaalde tijd wordt afgerond, heeft dit significante financiële gevolgen voor klanten van Michelin. Daarom is het voor het bedrijf van belang dat eventuele vertragingen direct worden opgespoord en aangepakt, vooral doordat het administratieve beleid van sommige schepen vaak leidt tot late communicatie wanneer er sprake is van een vertraging.

 

Op zoek naar een betaalbaar en duurzaam volgsysteem

Michelin wilde graag innoveren en was op zoek naar een betaalbare en duurzame oplossing voor het volgen van kritieke internationale zendingen. Het bedrijf wilde continu inzicht, zodat het uitvoerende personeel effectief kon communiceren met klanten over de locatie van goederen tijdens het transport. Daardoor konden ze een realistische schatting geven over de leveringstijd. Dat gold vooral voor urgente leveringen. Wanneer goederen te laat worden geleverd aan een autofabrikant, kan dit bijvoorbeeld leiden tot een extreme vertraging in de productielijn en een vrachtwagen in de mijnbouw tegenhouden omdat een band moet worden vervangen kan het bedrijf miljoenen euro’s kosten.

Een trackingoplossing waarnaar Michelin op zoek was bestond weliswaar al – een systeem dat gebruikmaakte van 3G- of 4G-technologie – maar dit was peperduur en kostte al gauw 100 dollar per container. En aangezien Michelin wel meer dan 150.000 containers per jaar vervoert, was dat geen optie. Het bedrijf moest dus op zoek naar een betaalbare oplossing voor zijn behoeften. Bovendien hadden deze systemen een korte batterijduur en konden ze niet goed signalen versturen vanuit een container.

 

Betaalbare volgsystemen en een wereldwijd netwerk

Michelin werkte samen met Argon Consulting, een vooraanstaand consultancybedrijf dat is gespecialiseerd in de transformatie van bedrijfsvoering, om de bestaande trackingsystemen en de bijbehorende technologie te onderzoeken en om te zien hoe ze deze verder konden ontwikkelen en optimaliseren. Kwaliteit en een accurate locatie waren essentieel voor Michelin en dat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven bij hun keuze.

De wereldwijde IoT-serviceprovider Sigfox was de enige internationale netwerkaanbieder met laag stroomverbruik die Michelin kon voorzien van trackers en dankzij het 0G-netwerk een hoogwaardige connectiviteit kon bieden in elk land waarin het bedrijf werkzaam is.

De drie bedrijven werkten ook samen om een algoritme te ontwikkelen waarmee de trackers fysieke bewegingen konden detecteren. Daarmee konden bepaalde handelingen, zoals het laden of lossen van vrachten en de omstandigheden daarbij, zoals temperatuur, vochtigheid en schokken, worden vastgelegd.

Succesvolle resultaten met de trackingoplossing

De experimenten waarin Michelin gebruikmaakten van de trackingoplossing van Sigfox zorgde ervoor dat er 10% minder voorraad verloren ging en leidde tot een toename van 40% in een betere verwachte aankomsttijd. Dit dankzij het live kunnen volgen van de voorraad. Ook was het aantal barsten door uitzonderlijke omstandigheden, zoals extreem weer, vier keer zo laag.

Geolocatiediensten zijn sterk afhankelijk van het netwerksignaal. Dankzij de connectiviteit van Sigfox, zelfs op afgelegen locaties, konden Michelin en haar klanten rekenen op een betrouwbaar trackingapparaat en vertrouwen op de realtimegegevens die werden verstuurd. Ze konden inloggen via een veilige webdienst om de status van verzendingen te bekijken en meldingen te ontvangen over specifieke gebeurtenissen.

Na anderhalf jaar intensieve samenwerking aan dit project, lanceren Sigfox, Argon Consulting en Michelin samen SafeCube, een nieuw bedrijf dat deze oplossing op de markt zal brengen en beschikbaar zal stellen voor verschillende bedrijven.

 

Belangrijkste voordelen

  • Kostenbesparing: Met basistrackers die alleen op bepaalde momenten gegevens versturen en een kleine batterij en een laag energieverbruik hebben, zijn de kosten per levering significant lager dan van gelijkwaardige producten. En doordat kosten en tijd worden bespaard, zorgen deze trackers voor meer klanttevredenheid.
  • Diverse controlemogelijkheden: De trackers houden niet alleen de beweging van de vracht bij, maar ook de conditie van de goederen tijdens het vervoer, zoals licht, temperatuur en vochtigheid. Daardoor kan direct worden ingespeeld op eventuele omstandigheden die een negatieve invloed op de goederen kunnen hebben, zoals het onverwacht openen van de container.
  • Schaalbaarheid:Door de oprichting van SafeCube kan deze oplossing worden aangepast voor verschillende soorten bedrijven en snel worden opgeschaald om te voldoen aan de verschillende vereisten.
  • Herbruikbare apparaten: De trackingapparaten zijn niet voor eenmalig gebruik, maar zijn speciaal ontworpen om ten minste vier jaar te kunnen worden hergebruikt. Hierdoor zijn ze veel milieuvriendelijker.

 

Een optimale intercontinentale toeleveringsketen

Met deze betaalbare, consumentgerichte trackingoplossing hebben Michelin en haar partners de logistieke sector en toeleveringsketens op weg geholpen naar het digitale tijdperk. Met jaarlijks meer dan 100 miljoen containerzendingen en een wereldwijde omzet van 5 miljard euro is de digitale transformatie in de toeleveringsketen essentieel om te zorgen dat deze sector de bedrijven die ze bedienen kan bijhouden. Michelin zal er samen met Argon en Sigfox voor zorgen dat er meer gegevenstypen kunnen worden verzonden aan klanten voor nog meer zichtbaarheid en dus ook meer efficiëntie, waardoor de klanttevredenheid alleen maar verder zal toenemen.

Het succes van deze tests heeft ervoor gezorgd dat deze oplossing via SafeCube kan worden aangeboden aan verschillende bedrijven en grens- en havenautoriteiten, de douane en maritieme instellingen. Dit leidt tot een efficiëntere en effectievere toeleveringsketen voor iedereen.

 

Feiten en cijfers

20-40 euro: De kosten van de trackingoplossing per levering

1 jaar: de tijd die het in beslag nam om de trackingoplossing te ontwikkelen en te testen

4 jaar: de gemiddelde levensduur van een trackingoplossing

 

Bekijk meer praktijkvoorbeelden in de toeleveringsketen en de logistiek.

 

Benieuwd hoe Sigfox Nederland jouw bedrijf kan helpen? Neem vandaag nog contact op met ons team.